Transport morski w 84% jest obsługiwany przez 10 największych armatorów morskich

Na przestrzeni lat to właśnie transport morski jest najpopularniejszym środkiem transportu i odpowiada za około 80% handlu międzynarodowego. Transport morski jest wykonywany przez 10 największych armatorów morskich gdzie w światowej czołówce od kilku lat mamy niezmiennie takie firmy jak MSC, MAERSK, CMA CGM, COSCO, Hapag-Lloyd.

MSC – Mediterranean Shipping Company to szwajcarski armator, który w 2022 wysunął się na prowadzenie i pokonał dotychczasowego lidera, firmę Maersk. Po dynamicznej ekspansji armator ma obecnie 888 statków, które łącznie mogą przetransportować 6 406.105 TEU, co daje 20% udział w rynku.

MSK – Maersk Line jest duńską firmą, która przez ponad 25 lat dominowała w usłudze transport morski kontenerów. Armator obecnie inwestuje w cyfrowy rozwój oraz ekologię. Jako pierwszy na świecie przedstawili statek zasilany metanolem. Armator przez wiele lat współpracował z firmą MSC tworząc alias pod nazwą 2M. W lutym jednak rozpoczął funkcjonowanie alias z armatorem Hapag-Lloyd pod nazwą Gemini. MSK Posiada on 736 statki o łącznej pojemności 4 528 814 TEU.

CMA CGM jest francuskim armatorem, który razem z armatorami COSCO, Evergreen i OOCL OCEAN tworzą Ocean Alliance. Alias ten został przedłużony do roku 2032. Armator obsługuje transport morski posiadając 664 statków o łącznej pojemności około 3 873 934 TEU.

COSCO – China Ocean Shipping Company zajmuje czwarte miejsce wśród firm oferujących transport morski kontenerów. Armator ten spadł niedawno z miejsca trzeciego po awansie CMA. Flota liczy obecnie 518 statków o pojemności 3 335 616 TEU.

Hapag-Lloyd to niemiecka firma, która obecnie dysponuje flotą 301 statków o łącznej pojemności około 2 356 472 TEU. Armator obsługuje równie około 20 terminali kontenerowych w 11 krajach.

ONE – Ocean Network Express powstało stosunkowo niedawno ponieważ w 2017 roku poprzez połącznie trzech japońskich armatorów: MOL, K-Line oraz NYK. Dysponuje flotą 256 statków o pojemności 1 973 379 TEU. Od lutego 2025 r. tworzy Premier Alliance z HMM oraz Yang Ming.

Evergreen Marine Corporation to tajwańska firma transportowa, która posiada obecnie flotę 225 statków o łącznej pojemności 1 792 468 TEU.

HMM – Hyundai Merchant Marine to południowokoreańska firma świadcząca usługi transport międzynarodowy, z siedzibą w Seulu i Busan. HMM posiada flotę 83 statków o pojemności 913 867 TEU. Firma jest ważnym podmiotem w gospodarce koreańskiej, obsługując znaczną część eksport z Korei Południowej. Od lutego 2025 r. HMM współtworzy Premier Alliance z ONE i Yang Ming.

ZIM Integrated Shipping Services Ltd to izraelska firma obsługująca transport morski. Obecnie posiadają flotę 130 statków o łącznej pojemności 781 026 TEU.

Yang Ming Marine Transport zajmuje 10 pozycję na liście największych armatorów morskich. Jest to tajwańska firma, która jest jedną z najstarszych na świecie. Obecnie posiada 98 statków o łącznej pojemności 711 393 TEU.

Aktualnie armatorzy morscy obsługują transport morski zrzeszeni w poniższych aliasach.

OCEAN Alliance: CMA CGM + COSCO + Evergreen + OOCL OCEAN. Łączne 8,79 mln TEU.

Gemini: Maersk + Hapag. Łącznie 6,6 mln TEU.

MSC obecnie nie zrzeszony w żadnym aliasie, ale samodzielnie ma zdolności przewozu 6,1 mln TEU.

Premier Alliance: HMM + ONE + Yang Ming o zdolności 3,5 mln TEU.

Wyceń z nami transport