Czy transport morski z Chin do Polski zostanie wyparty przez transport drogowy?

W ostatnich dniach ukazało się sporo artykułów o tym, że pierwszy transport drogowy z Chin do Polski można śmiało określić mianem sukcesu. Ale czy tak jest naprawdę?

IRU ogłosiła sukces pierwszego transportu drogowego z Chin.

Jak informuje IRU (Międzynarodowa Organizacja Transportu Drogowego), ciężarówka rozpoczęła swoją podróż 13 listopada 2018 roku w Khorgos. Pokonała 7.000 km trasy przez Kazachstan, Rosję, Białoruś aż do Polski w zaledwie 13 dni. Tym samym biorąc pod uwagę czas i koszt dostawy, transport w ujęciu door-to-door okazuje się być bardziej konkurencyjny niż transport kolejowy czy transport lotniczy.
Umberto de Pretto, Sekretarz Generalny IRU, twierdzi, że to osiągnięcie będzie kamieniem milowym dla transportu transgranicznego w Chinach. „Ten pierwszy transport drogowy TIR z Chin do Europy jest rozwiązaniem win-win-win dla biznesu, handlu oraz rządów”.
Z kolei Torben Bengtsson z CEVA Logistics Greater China dodaje, iż transport drogowy z Chin do Europy czeka wielka przyszłość. Przeprowadzony test udowadnia, że umożliwia on redukcję do 50% kosztów w porównaniu do transportu lotniczego oraz co najmniej 10 dni czasu w porównaniu do transportu kolejowego.

Rynek jest bardzo głodny nowych produktów, mają wielu klientów chętnych na cykliczne usługi. Regularne transporty drogowe z Chin do Europy planują rozpocząć na początku 2019 roku.
Kluczową rolę odegrał chiński oddział holenderskiej firmy transportowej Alblas. Prezes Jan Alblas twierdzi, że to historyczne wydarzenie jest efektem wielu lat przygotowań. „Jesteśmy pierwszą firmą transportową, która kiedykolwiek przeprowadziła transport drogowy z Chin do Europy”. Warto dodać, iż jest to wyczyn godzien firmy transportowej o 120-letniej tradycji.

Transport z Khorgas a co wcześniej?

Warto jednak zauważyć, że miasto Khorgas leży na granicy Chin i Kazachstanu, znajduje się w nim tzw. suchy port z dala od akwenów wodnych. Od takich ośrodków handlu jak np. Shanghai, Hong Kong lub Yantian dzieli go nawet 5.000 km. Są to dodatkowe dni oraz koszty, które należy doliczyć do transportu drogowego. Ponieważ w Khorgas znajduje się nowoczesny terminal, dostawa mogłaby się odbywać za pomocą transportu kolejowego. Niemniej w kontekście kosztów, transport morski z Chin wciąż pozostaje bezkonkurencyjny wobec transportu drogowego, szczególnie z zachodniej części kraju.

Transport drogowy kontra transport kolejowy

Porównując transport drogowy z Chin i transport kolejowy, czas transportu tirem z Chin również nie wygląda tak korzystnie. Całkowity transport pociągiem z takich miejsc jak Shenzhen, Qingdao czy Shanghai, trwa od 17 do 20 dni do terminala w Łodzi, a do Małaszewicz tylko 14 dni. Taka odległość ok 12.000 km bohaterom naszego artykułu zajęłaby minimum 22 dni.
Aby móc świadomie wybrać transport kolejowy, drogowy czy lotniczy z Chin, musimy poczekać, aż zostaną uruchomione regularne transporty drogowe tego typu. Będziemy również wypatrywać i na bieżąco informować, co zostanie zaproponowane naszym importerom na trasie do Khorgas.

Jeśli interesuje Cię transport morski z Chin lub fracht morski drobnicowy, skontaktuj się z nami – biuro@mysped.pl

Potrzebujesz szybkiej wyceny na transport? Sprawdż