Transport morski do Gdańska zakończył się dostawą na… plażę

Kontenerowiec stracił około 270 kontenerów takich firm jak IKEA, SAMSUNG, LG czy JYSK

Pływający pod banderą Panamy kontenerowiec MSC ZOE natrafił 2 stycznia na bardzo trudne warunki atmosferyczne na Morzu Północnym. W wyniku silnego sztormu transport morski do Gdańska zakończył się utratą 270 kontenerów, które morze wyrzuciło na plaże Holandii.  Wśród utraconych towarów znajdowały się różne urządzenia elektroniczne, telewizory, zabawki, a według holenderskiej straży przybrzeżnej, w co najmniej trzech kontenerach znajdowały się beczki z łatwopalnymi i toksycznymi substancjami. Straż przybrzeżna ostrzega zarówno mieszkańców przed „poszukiwaniem skarbów” na plażach, jak i statki w okolicy przed dryfującymi kontenerami. Media oraz portale internetowe obiegły zdjęcia z towarami powyrzucanymi na plaże.

 

Porządkowanie i szacowanie strat

MSC Mediterranean Shipping Company deklaruje, iż traktuje wydarzenie bardzo poważnie. Feralny transport morski do Gdańska ma istotny wpływ nie tylko na straty klientów, ale i na środowisko naturalne. Armator już ogłosił rozpoczęcie akcji wydobycia ładunku z morza oraz uprzątnięcia plaż. Jednostka natomiast została skierowana w pierwszej kolejności do niemieckiego Bremerhaven celem częściowego rozładunku i wstępnego oszacowania strat. Dla Polskich odbiorców wiąże się to zarówno z opóźnieniami dostaw lub, jeżeli ich towar znajdował się w jednym z nieszczęsnych 270 kontenerów, z ich brakiem. Straty należy liczyć również w związku z istotnymi problemami na liniach produkcyjnych.

 

Transport morski do Gdańska klientów mySPED

Możemy uspokoić wszystkich naszych klientów, że żaden z realizowanych przez nas transportów szczęśliwie nie odbywał się na pechowej jednostce. Co prawda fracht kontenera jednego z naszych klientów był zaplanowany na MSC ZOE, jednak został przesunięty na kolejny rejs z powodu braku miejsca. Inni klienci, których transport morski do Gdańska odbywał się na statku MSC, powinni kontaktować się z lokalnymi przedstawicielami armatora celem uzyskania szczegółowych informacji.

 

Kontenerowy transport morski – odpowiedzialność i ubezpieczenie

Należy pamiętać, iż wg Reguł Hasko-Visbijskich armator nie ponosi odpowiedzialności m.in. za siły wyższe, tj. zjawiska przyrody o charakterze katastroficznym. Ubezpieczenia Cargo opisaliśmy szerzej na stronie tutaj. Oby poznać precyzyjny podział kosztów, organizację transportu oraz moment przeniesienia ryzyka ze sprzedającego na kupującego w handlu międzynarodowym, zapraszamy do zapoznania się z warunkami Incoterms 2010 tutaj.