Jak ominąć korki?

Chińskie koleje przewożą rocznie ponad 3 mld ton ładunków, podczas gdy PKP Cargo rocznie transportuje ok 116 mln ton. Jest jednak szansa, że liczba ta może zwiększyć się nawet o 15 mln ton. Spółka kolejowa PKP prowadzi rozmowy z chińskimi przedsiębiorcami ws. możliwości zwiększenia transportu przez Polskę. Problemem niestety jest planowana modernizacja sieci kolejowej, a co za tym idzie, zatory na przejściu granicznym z Białorusią w Terespolu, z którego obecnie korzysta PKP. Terminal przeładunkowy dla kontenerów znajduje się z Małaszewiczach.

Polski przewoźnik szuka obecnie alternatywnej drogi dla transportu kontenerów koleją z Chin do Polski. Obecnie brane jest pod uwagę przejście graniczne Siemianówka ? Swisłocz. Niestety i tam planowana jest modernizacja sieci.

Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa, do której należy Euroterminal Sławków, oraz linia PKP LHS, planują odciążyć drogę przez Białoruś i rozpocząć przewóz towarów przez Kazachstan, Gruzję, Azerbejdżan i drogą morską przez Ukrainę. Jednak takie rozwiązanie będzie droższe poprzez konieczność zwiększenia liczby przeładunków towarów.

PKP Cargo dąży do rozwoju przewozów i rozbudowy bazy terminalowej. Liczą też na współpracę z Pocztą Polską, która podpisała niedawno porozumienie z China Post Group (o czym możecie przeczytać tutaj). Dzięki temu PKP liczy na budowę centralnego terminalu przeładunkowego przy Porcie Solidarności, który ma być hubem komunikacyjnym kraju.