Fracht morski z i do Gdyni będzie jeszcze bardziej konkurencyjny

Trójmiejski fracht morski czeka rewolucja

Jak informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., inwestycja budowy Portu Zewnętrznego, realizowanego w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, wzmocni potencjał przeładunkowy Portu Gdynia. Dzięki temu zwiększy się jego konkurencyjność z portami Morza Północnego i Adriatyckiego. Gdyński fracht morski doczeka największej inwestycji w nowożytnej historii Portu Gdynia. Na stronie internetowej Portu możemy przeczytać: Nowy publiczny terminal promowy, nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych oraz podejścia do 16,5 metra i budowa Portu Zewnętrznego to najbliższa przyszłość Portu Gdynia, który ze względu na brak nowych terenów – dosłownie i w przenośni – wychodzi w morze. Dzieło rozpoczęte przez inżyniera Tadeusza Wendę ma dzisiaj swoich godnych kontynuatorów, którzy podjęli zadanie tworzenia nowej tkanki portowej.

Jak ma wyglądać Port Zewnętrzny?

Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2.500 m i szerokość 700 m. Na nowym obiekcie polski fracht morski będzie miał do dyspozycji infrastrukturę umożliwiającą obsługę jednostek  o wielkości do 30 tysięcy TEU (tj. o długości 490 m i szerokości 72 m). Terminal kontenerowy w pierwszym wariancie ma mieć możliwość przeładunku do 2 mln TEU, a docelowo do 2,5 mln TEU.
Co więcej, w planach jest również powstanie terminala LNG do bezpośredniego bunkrowania statków oraz budowa elektrowni zasilającej LNG. Dzięki temu Port Zewnętrzny będzie niezależny od podmiotów z zewnątrz.

Czy inwestycja w Port Zewnętrzny wystarczy?

Jednak aby fracht morski mógł efektywnie korzystać z usług nowego obiektu, niezbędne są też inwestycje infrastrukturalne w samym mieście Gdynia. Zgodnie z wypowiedzią Grzegorza Dyrmo, wiceprezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.: Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego, związany jest temat budowy Drogi Czerwonej. Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Gdzie obejrzeć?

Imponującą wizualizację inwestycji, która ma powstać do końca 20216 roku, można obejrzeć na oficjalnym kanale YouTube PortGdyniaOfficial pod linkiem www.youtube.com/watch?v=U6ujiTLgQ1g

Czy inwestycja w nowy terminal kontenerowy jest potrzebna?

5,2 mln TEU rocznie, takie są obecnie możliwości przeładunkowe naszych terminali. Wygląda na to, że potencjał ten nie jest w pełni wykorzystywany i nadal 2,5 mln pozostaje do wyeksploatowania. Wg szacunków w bieżącym roku liczba przeładowanych TEU w naszych portach wyniesie 2,7 mln. Czy w takim razie inwestycja w gdyński terminal jest potrzebna? Rozbudowa tego obiektu stworzy bez wątpienia konkurencję dla terminalu DCT, na który obecnie przepływa większość kontenerów importowych z Dalekiego Wschodu. Ponieważ jest on w stanie przyjąć i obsłużyć największe kontenerowce świata, fracht morski odbywa się bez przeładunków a przez to jest najszybszy. Po budowie Portu Zewnętrznego takie jednostki będą mogły również wpływać do Gdyni, a większa konkurencyjność lokalnego rynku wpłynie na wzrost jakości świadczonych usług, na którą najbardziej skarżą się obecnie firmy transportowe.